اخبار و مقالات

مصرف دارچين شادي بخش است
تاریخ انتشار : 1395/5/5 ساعت 11:17:07
دارچين به عنوان "رمز جواني " ياد شده است و مصرف روزانه آن براي سلامت انسان بسيار اهميت دارد همچنين مصرف آن موجب افزايش قواي بدن مي‌شود، كليه‌ها را گرم مي‌كند، ضعف كمر و پاها را از بين مي‌برد و براي درمان كم‌خوني مفيد است.

 دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است، خاصيت آرام كننده و شادكنندگي دارد و از بسياري از داروهاي آرام‌بخش بهتر است به طوري كه مي‌توان گفت دارچين، واليوم گياهي است.

به گزارش فارس ، نام علمي دارچين "cinnamomum zeylanicum " است و سرشار از اسانس كه بر اثر حرارت اسانس و رايحه آن كاهش پيدا مي‌كند.

اين اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است ولي به مرور زمان و به علت اكسيده شدن به رنگ‌هاي زرد طلايي و سپس قهوه‌اي مايل به قرمز درمي‌آيد.

*فوايد دارچين
------------------

دارچين به عنوان "رمز جواني " ياد شده است و مصرف روزانه آن براي سلامت انسان بسيار اهميت دارد همچنين مصرف آن موجب افزايش قواي بدن مي‌شود، كليه‌ها را گرم مي‌كند، ضعف كمر و پاها را از بين مي‌برد و براي درمان كم‌خوني مفيد است.

دارچين به علت داشتن اسانس و تانن، محرك و قابض و هضم كننده غذاست و جريان خون را افزايش مي‌دهد و براي رفع سوءهاضمه و نفخ مفيد است.

* دارچين موجب آرامش بدن مي‌شود
------------------------------------------

دارچين به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و انعقاد خون نيز مفيد است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به كار مي‌رود.

دارچين واليوم گياهي است زيرا در آن ماده‌اي به نام "cinnamodehyde " كه موجب آرامش بدن مي‌شود، وجود دارد همچنين براي كاهش تب مفيد است. مصرف دارچين براي قوي كردن بدن مفيد است.

* ضد درد و آنتي‌اكسيدان است
----------------------------------------

محمد صالحي سورمقي، استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: دارچين گياهي است كه در ايران وجود ندارد و بيشتر از كشورهاي شرق آسيا وارد مي‌شود.

به گفته وي، پوسته‌هاي اين درخت داراي اسانس زيادي است و بهترين پوسته دارچين پوست درختان يك تا ۶ ساله است و اگر سن درخت بيشتر از ۶ سال باشد، اسانس گياه كاهش پيدا مي‌كند.

استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌افزايد: بهتر است پوست دارچين تا زمان مصرف، پودر نشود به دليل اينكه اسانس آن از بين مي‌رود همچنين بهتر است پودر دارچين در ظروف شيشه‌اي رنگي نگهداري شود. بدترين ظروف براي نگهداري ادويه‌ها ظروف پلاستيكي است كه موجب تبخير اسانس ادويه مي‌شود.

صالحي سورمقي اضافه مي‌كند: دارچين ضددرد، ضدآلرژي، ضدتهوع، آنتي‌اكسيدان، ضدتب، ضدسرطان و قابض (ضداسهال) است همچنين معرق، محرك، كاهنده فشارخون، چربي خون و آرام‌بخش است و براي تقويت معده، نفخ و اسپاسم معده مفيد است. اين گياه داراي طبيعت گرم و اشتهاآور است و بهتر است افراد سردمزاج از آن استفاده كنند.

وي مي‌گويد: مي‌توان ۲ تا ۴ گرم از دارچين را به صورت چاي مصرف كرد. براي رفع عوارض سرماخوردگي نيز مي‌توان از آن استفاده كرد. اسانس دارچين در ضدعفوني كردن مجاري تنفسي مؤثر است همچنين مي‌توان از دارچين روغن ماساژ تهيه كرد كه براي دردهاي اسكلتي مفيد است.

* تقويت‌كننده عضلات رحم
--------------------------------

مريم مراداف، متخصص تغذيه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار مي‌دارد: هر ۱۰۰ گرم دارچين ۹،۵ گرم آب، ۰،۹ گرم پروتئين، ۳،۲ گرم چربي، ۲۵ ميكروگرم ويتامين A، يك هزار و ۲۳۰ ميلي‌گرم كليسم، ۳۸ ميلي‌گرم آهن و ۲ ميلي‌گرم «روي» دارد.

به گفته وي، در دارچين آنتي‌اكسيداني به نام سلنيوم وجود دارد كه ضد راديكال‌هاي مضر در بدن است و كمبود آن در بدن سبب ضعف ايمني مي‌شود.

مراداف مي‌گويد: دارچين براي افرادي كه فقر آهن و پوكي استخوان دارند، مفيد است همچنين سبب تقويت سيستم گوارش مي‌شود. اين گياه همچنين ضد گرفتگي عضلات، ضد عفوني كننده و تقويت‌كننده عضلات رحم است.

*گشادكننده عروق خوني
----------------------------------

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: دارچين براي تقويت كليه‌ها مفيد است، افزايش‌دهنده جريان خون است و به دليل داشتن منيزم و پتاسيم مي‌تواند باز كننده عروق خوني نيز باشد.

وي مي‌افزايد: دارچين براي ديابتي‌ها بسيار مفيد است و موجب كاهش قند خون مي‌شود. اين گياه همچنين حاوي تركيباتي است كه عمل انسولين در انتقال گلوكز به سلول‌ها را بهبود مي‌بخشد.

مراداف ادامه مي‌دهد: مصرف دارچين موجب تقويت سيستم گوارش مي‌شود همچنين اين گياه ضد گرفتگي عضلات، ضد عفوني كننده و تقويت كننده عضلات رحم است و كليه‌ها را نيز تقويت مي‌كند.

مرتضي صفوي، متخصص تغذيه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار مي‌دارد: دارچين رمز جواني است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه مي‌دارد، كليه‌ها را گرم مي‌كند، ضعف كمر و پاها را از بين مي‌برد و كم خوني را درمان مي‌كند.

به گفته وي، دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است، خاصيت آرام كننده و شادكنندگي دارد و از بسياري از داروهاي آرام‌بخش بهتر است و در حقيقت مي‌توان گفت كه دارچين، واليوم گياهي است.

*دارچين كاهش‌دهنده تب است
--------------------------------------

اين متخصص تغذيه معتقد است: از ديگر اثرات دارچين مي‌توان به پايين آوردن تب اشاره كرد و حتي امروزه دارچين را به صورت قرص و كپسول درآورده‌اند كه به عنوان تب‌بر به كار مي‌رود. با نوشيدن يك فنجان چاي دارچين مي‌توان تب را به سرعت پايين آورد.

صفوي مي‌افزايد: دارچين رگ‌ها را باز مي‌كند و اثر خوبي در گردش خون دارد. اگر افراد، سرما خورده‌‌ هستند و ضعف شديد دارند، چاي دارچين بهترين نوشيدني است.

وي ادامه مي‌دهد: دارچين براي آرامش، تقويت معده و تميز كردن دستگاه گوارش مفيد شناخته شده است و طعم بسيار خوبي دارد. امروزه از دارچين در فرآورده‌هاي مختلف اعم از خوراكي و آرايشي استفاده مي‌شود. يك قاشق چايخوري دارچين ‌حاوي مقداري كلسيم،‌ آهن، فيبر، ويتامين‌هاي C و K و منگنز و مقدار ۱.۲ گرم كربوهيدارت‌ است. بنابراين مصرف دارچين به همراه چاي بسيار مفيد است.

* دارچين براي زنان حامله مضر است
-------------------------------------------

مضرات خاصي براي دارچين گزارش نشده اما از دوران باستان براي سقط جنين مورد استفاده قرار مي‌گرفت. عنوان شده است دارچين باعث ايجاد نقص در جنين مي‌شود و زنان بايد از مصرف طولاني مدت اسانس آن در زمان بارداري پرهيز كنند.

صالحي سورمقي اظهار مي‌كند: در زمان حاملگي در مصرف دارچين زياده‌روي نشود همچنين افراد مبتلا به زخم معده نبايد از دارچين استفاده كنند زيرا زياده‌روي در مصرف آن موجب تحريك مخاط مي‌شود.